

با عرض سلام مجدد خدمت همراهان گرامی وب طوری دات آی آر. با یک مقاله اختصاصی دیگر در خدمتتان هستیم و امروز می خواهیم در مورد یکی دیگر از سوالات پر تکرار حوزه دیجیتال مارکتینگ یعنی چگونگی محاسبه هزینه خدمات سئو صحبت کنیم.
قبلا در مقاله هزینه طراحی سایت چگونه محاسبه می شود؟ به یکی دیگر از سوالات پر تکرار صاحبان کسب و کار پرداختیم. پس لطفا تا پایان مقاله با ماه همراه باشید تا نکات جالبی را با هم بررسی کنیم.
چرا باید بابت سئو هزینه کنیم؟
احتمالا زمانی این سوال ممکن است برای شما پیش بیاید که دقیقا کارکرد سئو و ارزش آن را ندانید. در دنیای کسب و کار اینترنتی یکی از مهترین بسترهای ما سایت است. یک سایت می تواند فروش عالی ای را برای ما ایجاد کند. اما تا زمانی که کسی وارد سایت ما نشود چنین چیزی ممکن نیست.
تنها دو راه برای جذب مخاطب پیش رویمان نیست. یا باید با صرف هزینه سایت خود را در سایت های پر بازدید و روش های دیگر بازاریابی اینترنتی به مخاطب نشان دهیم و یا از روش های رایگان استفاده کنیم. البته سئو روش رایگانی نیست ولی در بلند مدت تقریبا حکم یک روش رایگان را برای ما ایفا می کند.
سئو یعنی استفاده از روش هایی که باعث شود سایت ما در نتایج مهم و کلمات کلیدی مورد نظر ما در رتبه های بالا به کاربر نشان داده شود. به صورت ساده تر یعنی اگر همین الان در گوگل چیزی را سرچ کنید (مثلا شغل خود + محل سکونت) ترتیبی که وب سایت ها از رتبه 1 الی 10 به شما نشان داده می شود بر اساس عملکرد سئو آنهاست. یعنی رتبه اول نتایج گوگل = سئو بهتر
پس اگر می خواهیم متحمل هزینه های زیاد تبلیغاتی نشویم باید از سئو استفاده کنیم.
چند روش برای سئو سایت ما وجود دارد؟
دو روش برای اینکه سایت خود را سئو کنید وجود دارد.
- خودتان سئو کنید
- دیگران برایتان سئو کنند!
اگر بخواهیم خودمان سئو کنیم
باید به اصول سئو مسلط شوید. سئو دارای سه بخش اصلی است:
- سئو فنی (تکنیکال)
- سئو داخلی
- سئو خارجی
هر سه این بخش ها دارای پیچیدگی های خاص خودشان هستند که بایستی برای یادگیری هر کدام زمانی را صرف کنید. اگر زمان کافی برای آموزش دارید می توانید از این روش استفاده کنید.
اگر دیگران برایتان سئو کنند
مهم ترین نکته در این روش سپردن کار به یک تیم متخصص و کار بلد است. سئو را اگر کسی بخواهد به درستی رعایت نکند و از روش سئو کلاه سیاه برای سایت تان استفاده کند در کوتاه مدت ممکن است نتایج خوبی بگیرید و در رتبه های بالا قرار بگیرید ولی بعد مدت کوتاهی گوگل متوجه فریب شما می شود و به طور کل دامنه و سایت شما را از نتایجش اخراج می کند.
روش های محاسبه هزینه سئو
قبل از وارد شدن به بخث قیمت گذاری باید این نکته مهم را بدانید که هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که یک کلمه کلیدی را در یک زمان مشخص به رتبه های بالای گوگل برساند. طبیعی است ممکن است زمانی که شما بر روی سئو سایت خود کار می کنید رقبا هم بیکار نشسته و آنها هم در حال توسعه سایت خود باشند.
سئو یک پروسه پیوسته است. ممکن است شش ماه رتبه ی خوبی از گوگل دریافت کنید ولی به هر دلیلی افت رتبه داشته باشید و باز نیاز به سئو خواهید داشت. در سئو باید به گونه ای عمل شود که سایت ما همیشه در بالاترین رتبه های ممکن باشد.
سئو روش مشخصی برای قیمت گذاری ندارد. سئو هم همچون طراحی سایت یک هنر است و بسیار با ارزش. در ادامه به چند نمونه از روش های قیمت گذاری رایج در ایران بررسی می کنیم.
روش اول – قیمت ثابت
بعضی از شرکت ها بر اساس سختی کلمه، قیمت ثابتی را به شما پیشنهاد می کنند. مثلا می گویند برای کلمه های کم رقابت 3 میلیون تومان ، برای کلمات نسبتا رقابتی 5 میلیون تومان و برای کلمات بسیار رقابتی 10 میلیون به بالا. دقت داشته باشید این هزینه ها تنها برای یک کلمه کلیدی بود و هر کلمه کلیدی باید جدا محاسبه شود.
از معایب اصلی این روش این است که ممکن کلمه ای که شما انتخاب می کنید رقابتی نباشد و با هزینه ای به مرابت کمتر از این مبلغ هم بتوان آن را بالا آورد. در نگاه اول این روش به صرفه به نظر می رسد ولی بدلیل اینکه سئو یک پروسه پیوسته است در بلند مدت بدون شک سایت شما دچار افت رتبه شدید می شود.
برخی از شرکت ها برای کسب نتیجه سریع و تسویه حساب با کارفرما از روش های غیر قانونی سئو استفاده می کنند که باعث می شود سایت شما بعد از مدتی دچار جریمه های فراوان از سوی گوگل شود.
روش دوم – قیمت گذاری ماهیانه
در این روش که بهتر از روش قبلی است، ابتدا سایت بر اساس فاکتورهایی مثل: تعداد رقبا ، سختی کلمه کلیدی ، زیر ساخت های فنی سایت و … مورد بررسی قرار گرفته و سپس هزینه ای را برای فعالیت ماهیانه بر روی سئو سایت پیشنهاد می گردد. حداقل این مبلغ 1 میلیون تومان است که البته صادقانه بخواهم بگویم با چنین مبلغی نمی توانید انتظار شگفتی در سئو را داشته باشید. حداقل قرار داد در این روش شش ماهه است.
روش سوم – قیمت گذاری به روش وب طوری
این روش که در تیم وب طوری برای خدمات سئو مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ترکیبی از دو روش قبلی است. در این روش ابتدا به خوبی موارد زیر بررسی می گردد:
- سختی کلمات کلیدی هدف
- رقبای موجود در بازار اینترنتی
- زیر ساخت های اولیه سایت
سپس با توجه به فاکتورهای بالا یک استراتژی کوتاه مدت سه ماهه پیشنهاد می گردد و اهداف با جزئیات در آن ذکر می شود. سپس پیش فاکتوری ارائه می گردد تا هزینه های سئو بر اساس آنالیز صورت گرفته مشخص شود.
مزیت این روش روشن بودن دقیق هزینه های انجام شده بر روی سایت است به گونه ای که مشتری می تواند به خوبی مراحل سپری شده را مشاهده کند.
نتیجه گیری نهایی
در پایان باید بگویم که با وجود همه این جزئیات باز هم سئو قیمت مشخصی نخواهد داشت و بیشتر سلیقه ای است. این کارفرما است که باید دنبال یک تیم حرفه ای باشد و یا امیدوار باشد که یک تیم حرفه ای و منصف او را پیدا کند!
اگر دنبال یک مجموعه مطمئن برای سئو سایت خودتان هستید ...
وب طوری می تواند به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.